Scanomed - Nukleráis medicina központok

Egy nem mindennapi életmódtrend Japánból

 

Csökkenti a stresszt, a szorongást, a depressziót, a vérnyomást, a kortizol nevű stresszhormon szintjét, a pulzusszámot, és erősíti az immunredszert. Erdőfürdő, azaz japánul sinrin-joku a neve annak a stresszűző, relaxációs programnak a távol-keleti szigetországban, amelynek során a túrázók úgymond “megmerítkeznek” a fák által kibocsátott esszenciális illóolajok, a fitoncidok párájában.

Az erdei növények egy különleges vegyületet, a fitoncidot termelik, mely megvédi a növényt megbetegedésektől. Japán orvoskutatók eredményei szerint a fertőtlenítő fitoncidok, amelyek voltaképpen a növényt védik a rothadást beindító baktériumoktól és más kórokozóktól, az emberi szervezetre is jótékonyan hatnak. Természetesen fajtól, évszaktól, napszaktól és meteorológiai viszonyoktól is függ a fák fitoncid képessége. A fitoncidelmélet a Távol-Keleten talált igazán befogadó szellemi közegre. Japánban szinte évente végeznek orvosi kutatásokat arra vonatkozólag, hogy milyen hatást gyakorol az emberi immunrendszer működésére a növények fitoncid képessége.

A sinrin-joku, vagyis az erdőfürdőzés, az erdőben tett séta fantasztikusan pozitívan hat a szervezetünkre, a természet közelsége ellazít és energiával tölt fel bennünket. Japánban 44 bejegyzett sinrin-joku erdő létezik, ám bármilyen erdőnek szuper hatása van. Természetesen minél több a fa és minél öregebbek, valamint minél kevésbé szennyezett az erdő, annál jobb a hatás.

Honnan is ered ez a módszer?

Évekkel ezelőtt kezdődött, amikor is 1982-ben a Japán Mező- Erdő- és Halgazdasági Minisztérium megalkotta a sinrin joku kifejezést, amely szó szerint erdőfürdést jelent, de talán világosabb, ha egy erdő atmoszférájának átéléseként fordítjuk le. 2004-ben megalakult az Erdők Terápiás Hatásának Egyesülete. Ennek első kísérletében, két éven keresztül kétszáznyolcvan ember részvételével huszonnégy japán erdőben vizsgálták azt, hogy milyen hatással van a szervezetre a városi és az erdei környezet. A kutatási eredmények azt igazolták, hogy ha egy ráérős séta közben minden érzékszervünkkel ráhangolódunk a minket körülölelő természetre, és a fák illóolajai felszívódnak szervezetünkben, az jó hatással van immunrendszerünkre, közérzetünkre, stressz-és energiaszintünkre. Az erdei séták során csökken a vérnyomásunk, a kortizol nevű stresszhormonunk szintje és a pulzusszámunk is. Egy kiadós erdei séta után akár még hét napig 50 százalékkal is megnőhet szervezetünkben a természetes ölősejtek (Natural Killer, azaz NK-limfociták) aránya. Tehát a növények által a levegőbe került vegyületek jótékony hatással bírnak az emberi szervezetre is.

Mára már egyes szakértők azt állítják, hogy ez a program 30 éven belül olyan népszerű lehet, mint manapság a jóga.

„Fiziológiai-antropológiai szemszögből nézve, az emberiség az elmúlt ötmillió év java részét természetes környezetben élte. Ennek megfelelően fiziológiai funkcióik a legjobban a természetes környezethez illeszkednek” -részlet a Kagava Takahide és társai által végzett tanulmányból.

Az erdőfürdőzést nem szabad összekeverni a túrázással. A túrázás célja az, hogy az ember eljusson A pontból B pontba, míg a sinrin joku meditáció a fák között, amely során az ember igyekszik mind az öt érzékszervét használni. Itt minden érzékszervünket ki kell élesíteni, és eldugni a táska mélyére a telefonokat és minden technikai kütyünket. A legtöbb vezető szerint a legjobb módszer, hogy átérezzük a tájat és a sinrin joku lényegét, ha figyelünk a légzésünkre: itt most totál nem sietünk sehová! A lassú légzés, az olykor pár percig a tájban való gyönyörködés, a fák törzsein lapuló mohák simogatása mind-mind a kikapcsolódásunkat szolgálja. Ebben rejlik a séta különlegessége és pozitív hatása.

Különben is egyre fontosabb lenne a felpörgetett és mindig online világunkban időnként egy kis szünetet tartani! Olyan szünetet, amikor feltöltődünk, magunkra figyelünk és azokkal az emberekkel vagyunk, akiket szeretünk. Fontos, hogy időnként tartsunk egy kis "digitális diétát"!

Irány a természet! A fák között sétálva lélegezzünk mélyeket, szívjuk tele a tüdőnket friss levegővel és vegyük észre, hogy mennyire megnyugtató tud lenni. Sétáljunk lassan, csodálkozzunk rá a minket körülvevő környezetre, érezzük az erdő tiszta illatát, a reccsenő faágakat a lábunk alatt, a lombokat suhogtató szellő ritmusát és hagyjuk, hogy eltöltsön a megnyugtató, mindfulness pillanat. Sétáljunk oda egy fához és öleljük át vagy legalább telepedjünk le a tövébe és támasszuk a hátunkat a törzsének. Ez a csodás ökoszisztéma állítólag elszívja a negatív energiákat és pozitívakkal tölt fel. Az erdőfürdő segít visszatalálni önmagunkhoz és egyensúlyba kerülni a körülöttünk lévő világgal.

Győzzön a kíváncsiságunk! Próbáljuk ki!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés