Scanomed - Nukleráis medicina központok

Magas koleszterinszint: tények és megelőzési tippek

 

Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap a koleszterin szint optimális szintjének megtartása. Nem csoda, hiszen túl magas koleszterinszint komoly egészségügyi problémák okozója lehet.

Mit fontos tudni a koleszterin vegyületről?

A koleszterin minden emberi és állati sejtben megtalálható vegyület. A koleszterin kisebb részét táplálékkal vesszük magunkhoz, a másik nagyobb hányada a májban képződik. Részt vesz a sejtmembránok felépítésében, az epesavak egyik alkotója, számtalan hormon előállításának kiindulási anyaga, vagyis testünk meghatározó vegyülete. A magas koleszterinszint azonban megduplázhatja, vagy akár meg is triplázhatja a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

Mi a hiperkoleszterinémia?

A magas koleszterinszint a zsíranyagcsere zavarai közé tartozik. A vérplazmában lévő összekapcsolódott zsírok és fehérjék (lipoproteinek) zsírokból (lipidekből) és zsírokhoz kapcsolódni képes fehérje részekből (apolipoprotein) épülnek fel. A zsír alkotórészek között található a koleszterin, a triglicerid és a foszfolipidek. A koleszterineken belül még számos altípus létezik, de klinikai szempontból leginkább az LDL- és a HDL-koleszterin elkülönítése lényeges. Ezek, ugyanis egymással ellentétesen viselkednek. Míg az LDL-koleszterin segítségével szállítódik az erek falába a lerakódó koleszterin, mely később az érelmeszesedés kialakulásában igen jelentős szerepet játszik, addig a HDL-koleszterin ezzel ellenkezőleg, összegyűjti, és a májba szállítja a keringésben talált, illetve lerakódott koleszterineket. És ez a legfontosabb, ami miatt annyira haragszunk a magas LDL-koleszterin szintre, hiszen pontosan az érelmeszesedés kialakulása miatt igen szoros összefüggés van a szív-érrendszeri megbetegedések és halálozások, illetve a magas LDL-koleszterin értékek között. Ezért a HDL-koleszterinből azt szeretjük, ha minél több van, mivel rizikócsökkentő hatású, míg az LDL-koleszterint egy bizonyos határ alá igyekszünk szorítani.

Hogyan visszük be szervezetünkbe a koleszterint?

A koleszterin a testzsírok, lipidek egy típusa, és két úton kerülhet a szervezetbe: állati eredetű ételekkel, illetve a máj is termel ilyen anyagot. A megtermelt koleszterin egy részét a szervezet átalakítja epesavakká, és a koleszterin egy része a széklettel távozik, egy másik része viszont az eperendszeren, bélrendszeren keresztül visszaszívódik. Ez a felszívódott mennyiség bizonyos mennyiségig hasznos, mert a koleszterin a sejtek alkotóeleme, részt vesz a hormontermelésben és a D-vitamin szintézisében. Ugyanakkor, ha túl magas a vérben a koleszterinszint, a felesleg lerakódik az erekben, és számos szív- és érrendszeri betegséghez vezethet.

Hogyan mérjük a koleszterin szintet?

A vér koleszterinszintjét vérvizsgálattal állapítják meg. A koleszterinszint-mérést a vércukorméréshez hasonló módon, az ujjbegy megszúrásával nyert vérminta segítségével végzik. A vért tesztcsíkra helyezik, a vérmintában lévő lipidek 2-3 perc alatt színreakciót adnak. A kialakuló szín hullámhossza alapján pontosan meghatározható a vér összkoleszterin-szintje.

Milyen az optimális koleszterin szint?

Az összesített koleszterinszint az összes zsírszállító fehérje töménységét határozza meg a vér literére számítva mmol/liter mértékegységben. Az össz-koleszterinszint 5,2 mmol/liter alatt tekinthető normálisnak. A határérték 5,2 és 7,0 között van, ekkor már oda kell figyelni és helyes, zsírszegény táplálkozással visszaszorítani a normál határ alá. A 7,0 fölötti érték már kórosnak számít. Az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) koleszterin szint estén 3,4 mmol/liter alatt normális az érték, 4,2 fölött pedig kóros és a határérték a kettő között van. A triglicerid esetében 1,7-es érték alatt normális az érték, 1,7 és 2,3 között rizikós, 2,3 fölött pedig kórosan magas koleszterinszintről beszélünk.

Mit tegyünk a normális szint megőrzéséért?

A koleszterinszint normál szinttől való eltérésének két sarkalatos pontja van: az egyik a táplálékkal való túlzott bevitel, a másik szabályozó mechanizmus a májban történő előállítása és szétosztása a szervezet sejtjeiben.

A koleszterin szintjének normális szinten tartását változatos táplálkozással érhetjük el:

  • Együnk naponta sok zöldséget és gyümölcsöt!
  • Teljes kiőrlésű gabonaféléket!
  • Zsírszegény tej és tejtermékek, sovány húsokat és dióféléket!
  • Hetente többször hüvelyeseket (2x/hét) és tengeri halakat (2x/hét)!
  • Növényi zsiradékot részesítsük előnyben az állatival szemben!
  • Alkohol fogyasztását mérsékeljük (nőknek legfeljebb napi 1, férfiaknak napi 2 egység)! A jó minőségű vörösbor ellenben védő hatással bír.
  • Sóban gazdag táplálékok kerülendők!
  • Leginkább a mediterrán jellegű táplálkozást kövessük!

Ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról sem! Heti 4-5 alkalommal, rendszeresen végzett, kb. 30-60 percig tartó mérsékelt-közepes erősségű testmozgás (pl. úszás, futás, kerékpározás vagy gyors séta) javasolt.

Mivel a vér koleszterinszintjét nagymértékben befolyásolja a bevitt táplálék koleszterintartalma, ezért a magas koleszterinszint csökkentésének első lépése a koleszterinszegény diéta bevezetése, testsúlyunk optimalizálása és a rendszeres testmozgás!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés