Scanomed - Nukleráis medicina központok

Mire ügyeljünk, ha gyümölcsteát iszunk

A gyümölcsteák vitathatatlanul nagyon népszerűek, hiszen isteni finomak és este is bátran ihatjuk őket. Azonban fontos odafigyelni velük kapcsolatban néhány egészségünket fenyegető veszélyre.

A tiszta, 100%-os gyümölcsteában nincs koffein, ugyanakkor vitaminokkal látja el a szervezetet. A filterezett változata kevésbé hatékony, ráadásul sokszor több aromát és kevesebb gyümölcsöt tartalmaz. Ezzel szemben a valódi gyümölcstea szárított virágokból, gyümölcsökből valamint különféle gyógynövényekből áll, így az ital elkortyolgatását követően a gyümölcsöket is elfogyaszthatjuk. Bár a valódi gyümölcsteák drágábbak, mint filterezett társaik, mindössze egy kiskanálnyi mennyiségre van szükség egy csészéhez, és ráadásul sokkal egészségesebb.

  • A vörös és fekete áfonya kiváló vérképző, reumára, ekcémára és húgyúti panaszokra is hasznos. Gyomorpanaszokra továbbá fogínygyulladásra, de még diabetesre is alkalmazzák az áfonya leveleit és termését. Nagy mennyiségű antioxidánst tartalmaz, így segít megelőzni a rákos valamint a szív-és érrendszeri megbetegedéseket, de A, B és C vitaminjának köszönhetően a bőrünk selymes a hajunk pedig fényes és lágy lesz.
  • Ha eperben gazdag teát választunk, akkor nagy eséllyel megelőzhetjük a szívpanaszokat, valamint méregteleníthetünk, fiatalodhatunk is a gyümölccsel. Hihetetlen tisztító hatással rendelkezik, kiváló vese-és májgyulladásra továbbá különböző kötőszöveti gyulladásokra. Ez a gyümölcs kívül-belül szépít, gyógyít és újjá varázsol.
  • De ha úgy érezzük, hogy immunerősítőre van szüksége a szervezetünknek, akkor a vegyes gyümölcsökből készült teakeveréket is fogyaszthatjuk, amely igazi vitaminbombaként hat majd testünkre.
  • Ha pedig nem találtunk az ízlésünknek és kedvünknek megfelelő teakeveréket, akkor saját készítésű kombinációt is összeállíthatunk. Az aszalt és kandírozott gyümölcsök tökéletesen alkalmasak erre a célra, nyersen is nagyon finomak, de teába is áztathatjuk őket.

Egy másik fontos szempont a teafogyásztás egyészségügyi jelentőségének megítélésekor az adalékanyagok jelenléte. A tea készítéséhez használt növény ugyanis tartalmazhat egy csomó toxikus anyagot, a növényvédő szerek pedig esetlegesen növelik a rákkeltő hatást. Emiatt próbáljunk nyáron és ősszel minél több termést és növényt begyűjteni, amiből majd az év folyamán finom teát tudunk készíteni.

A filteres gyümölcsteák esetében nem árt az óvatosság, hiszen sok esetben ezek soha, vagy alig találkoztak a gyümölccsel. Ízüket és színüket legtöbbször nem az epertől, málnától kapják, hanem műaromáktól, élelmiszer-színezékektől. Néhány márka teafiltere szintetikus polimerek felhasználásával készül (ilyen például a nejlon, a PVC vagy a polipropilén), amelyeknek ugyan magas az olvadáspontjuk, de már a víz forráspontja közelében elkezdik kiengedni magukból a káros anyagokat, így korántsem biztonságosak.

Több kutatás is igazolta, hogy a 65 foknál melegebb italok fogyasztása bizonyítottan növeli az esélyt a daganat kialakulására. Éppen ezért a szakértők azt javasolják, hogy 60-64 fokra hűtve fogyasszuk a forró italokat, melyet a forrázástól számított 6 perc után lehet elérni.

A palackozott jeges teákkal pedig kükönösen érdemes vigyázni. Az előre elkészített teák például alig tartalmaznak bármilyen egészséges összetevőt, viszont annál több cukrot, tartósítószert, aromákat és ízfokozót. Így ha igazi gyümölcsteára vágyunk, a legjobb, ha magunk gondoskodunk az elkészítéséről. Már előző este beáztathatjuk a szükséges mennyiséget, majd ha elhűlt, hűtőbe tesszük, s másnapra jeges, friss és nem utolsó sorban egészséges gyümölcstea vár ránk.

A fogaink számára azonban már nem annyira jó választás állítólag a gyümölcstea. A gyümölcsteában lévő savak ugyanis gyengíthetik a fogzománcot. Ráadásul általában szépen, lassan, nyugodtan kortyolgatjuk kedvenc italunkat, ami különösen rosszat tesz a fogaknak. A King's College London csapatának kutatása szerint a gyümölcsteán kívül a savas élelmiszerek, gyümölcsitalok is komolyan rosszat tesznek a fogaknak, mert kivonják a fogakból az ásványokat, ez pedig a zománc elvékonyodását okozza, és hamarabb sárgulni kezdenek, elszíneződnek a fogak. A kutatók szerint azonban, ha nem étkezések között, hanem étkezések alatt isszuk kedvenc italainkat, akkor csökken a fogaink károsodásának a mértéke. Az is sokat számít, hogy teázás közben ne tartsuk túl sokáig a szánkban az italt!

Tehát figyeljünk arra, hogy a gyümölcstea megvásárlása előtt alaposan olvassuk el az összetevők listáját! Mindenképp jobb, ha a házilag szárított gyümölcsteánál maradunk! Megfelelő hőmérskleten fogyasszuk! Emellett figyeljünk fogyasztásuknál a mértékletességre és fordítsunk különös figyelmet fogaink ápolására fogyasztásuk után!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés