Scanomed - Nukleráis medicina központok

Legfontosabb étkezésünk, a reggeli

Reggelizz úgy, mint egy király! - tartja a mondás, és a táplálkozástudósok valóban egyetértenek abban, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése, különösen a gyerekek számára.

Ez nem is csoda, hiszen az egészséges reggeli a délelőtti fizikai és szellemi tevékenységekhez szükséges energia biztosításával megalapozza a teljesítményünket. Mire vége az éjszakai alvásnak, testünk elhasználja az elraktározott glükózt, így a reggeli dolga, hogy agyunkat üzemanyaggal lássa el.

A gyermekek szempontjából a legegészségesebb ételkombinációt a teljes kiőrlésű gabonafélék, friss gyümölcsök és tejtermékek teszik ki. Reggelinek tekinthető, ha valaki több mint 100 kalóriát visz be a szervezetébe reggel 6 és 9 óra között. Sokak szerint érdemes lenne bevezetni például az első óra előtt vagy után elfogyasztható iskolareggelit, vagy az iskolatej-, a zöldség- és gyümölcsprogramokat teljes kiőrlésű gabonával kiegészíteni, így biztosítva, hogy legkésőbb a második óra kezdetéig megfelelő táplálékhoz jussanak a gyermekek.

Gyermekek, de akár felnőttek számára is optimális, a rostokban, kalciumban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag és gyorsan el is készíthető reggeli, ilyen például a zabpehely natúr joghurttal és gyümölcsökkel.

A zabpehely vízben nem oldódó rostforrás. Mindazzal a számos pozitív tulajdonsággal rendelkezik, amivel a rostok. A vizet magához vonja, megduzzad, kitölti a beleket, hosszú ideig teltségérzetet biztosít. Energiaszegény étrendben is kiválóan alkalmazható. Csökkenti a koleszterinszintet, érvédő hatású, és egyenletesebb vércukor-emelkedést biztosít. Egy pohár joghurtba 2 teáskanál zabpehely ideális tízórai és ezzel már tettünk egy kis lépést az egészségünk megőrzéséhez.

És hogy miért érdemes a napot akár a felnőtteknek is zabkásával indítani?

  • Alacsony glikémiás indexe miatt cukorbetegek is bátran ehetik.
  • Az oldható rosttartalom miatt csökkenti a vérnyomást.
  • Tartalmaz fehérjét, szénhidrátot és antioxidánsokat is.
  • Természetes anyag, mert a boltokban kapható natúr zabpehely csakis zabpelyhet tartalmaz.
  • Rendszeres fogyasztása csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.
  • Hamar eltelít, sokáig teltségérzetet biztosít, feltölt energiával és béltisztítónak is kiváló.

A tökéletes meleg reggeli, a zabkása előnye még, hogy három perc alatt elkészül. Elég az arányokat észben tartani: egy rész zabpehely, két és fél rész folyadék - fele víz, fele tej, de lehet gyümölcslével is főzni. Kerülhet bele még főzés közben méz, fahéj, aszalt gyümölcs, kókuszreszelék, magok vagy bármi, amihez gusztusunk van. A tetejére lehet egy löttyintésnyi tejszínt önteni, de jó a joghurt és a friss gyümölcs is.

Az egészséges reggeli ellát energiával, véd a betegségek és a stressz ellen, stabilizálja a vércukorszintet, továbbá megvéd az elhízás ellen. Tehát érdemes odafigyelnünk rá! A reggelizéssel kapcsolatos első számú szabály, hogy váljon a napi rutin részévé! A reggeli étkezés elhagyása ugyanis kiemelt kockázati tényezője a gyermekkori elhízásnak. Ezen túlmenően, azok a tanulók, akik nem reggeliznek, rosszabban teljesítenek az iskolában, gyengébb a memóriájuk és gyakran agresszívek.

Természetesen fontos az is, hogy a reggeli ne csak egészséges, de változatos is legyen! A tipikus fehérlisztes-cukros péksütemények helyett feltétlenül teljes kiőrlésű lisztből készült élelmiszerekkel indítsuk a napot. Hozzájuk ideális lehet pár szelet pulyka vagy csirkemell sonka, zöldség, mindez leöblítve egy pohár frissen facsart citromos narancslével. Fontos, hogy a reggeli mindig tartalmazzon állati fehérjét, ami származhat tejtermékből, tojásból is. Szintén ideális reggeli lehet például egy frissítő túrókrém teljes kiőrlésű pékáruval, gyümölccsel és természetesen különösen fontos, a bőséges folyadékfogyasztás.

Nagyon fontos tehát, hogy a napot teljes értékű reggelivel indítsuk. Így kaphat csak ugyanis a szervezetünk elég energiát, hogy a délelőttből is ki tudjuk hozni a maximumot.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés