Scanomed - Nukleráis medicina központok

Érdekességek az endorfinról, azaz a boldogsághormonról

Hogy mi az az endorfin? Az endorfinok az agyalapi mirigyben termelődő fehérjék. Képességeik lényegét tekintve hasonlítanak az opiátokhoz, azaz fájdalmat csillapítanak, és kellemes érzést idéznek elő. Ám nem kell narkotikumokhoz nyúlnunk ahhoz, hogy ezt elérjük, agyunk önmagától is előállítja ezt a morfinszerű anyagot erős aktivitás, izgalmi állapot vagy félelem esetén. Ha valaki euforikus állapotba kerül, az többek között az endorfinok hatása miatt történik, ezért is nevezi őket a köznyelv boldogsághormonnak. Rengeteg olyan tevékenység van, mely hatása olyan erős szervezetünkre, hogy az endorfint termel.

Edzés

Az köztudott, hogy a mozgás endorfint termel. Leginkább a hosszú távú, aerob sportok fokozzák az endorfintermelést, például a futás, úszás, gyaloglás, tenisz vagy a kardio edzés. Tudni kell, hogy leginkább a 40-60 percig tartó, erőteljes pulzusszám-növekedéssel járó sporttevékenység fokozza az a boldogságérzést, ilyenkor a holtpontot elérve, amikor már úgy érezzük, nem bírjuk tovább, a termelődő endorfin segít leküzdeni a fáradtságot és a fájdalmat, és a sport befejezése után is még órákig érezhető a hatása.

Összebújás, simogatás

Romantikus értelemben, a szexuális intimitás valószínűleg a legegyértelműbb módszere az endorfintermelésnek, a mentális egészség megőrzésének. Az orgazmus a legjobb fájdalomcsillapító, stresszoldó és depresszióűző tevékenység, ennek az az oka, hogy nagy mennyiségű endorfin szabadul fel az agyban. De az általános értelemben vett érintések is fontosak a hormon egészséges szinten tartásához. Olyan apró dolgokról van itt szó, mint szorosan megölelni valakit, megsimogatni, vagy adni, vagy kapni egy kellemes masszázst.

Félelem

Kimutatták, hogy a félelem is serkenti az endorfintermelést. Ez alatt persze nem csupán az extrém sportokra vagy a vidámparkok pörgős, forgó, zuhanó építményeire kell gondolni. Egy jó thriller vagy horrorfilm is megteszi. Sokszor annak ellenére, hogy tudjuk milyen hatással van ránk, mégis megnézünk néhányat. Ennek oka szintén a boldogsághormonnal van összefüggésben. A szervezet a félelem hatására szintén felkapcsolja a termelést, hogy csökkentse a bennünk lévő feszültséget. Az emberi szervezet nem tesz különbséget a valódi veszély és a mesterségesen kiváltott, veszélyt imitáló helyzetek között. Ha izgalmas filmet nézünk, a pulzusszámunk megnő, a szívverésünk felgyorsul. Ez pedig megemeli az endorfinszintünket, és mivel tudatában vagyunk annak, hogy semmi okunk a félelemre, a testünk vészreakcióit még élvezzük is.

Napsütés

Nyáron legtöbbször jobb a hangulatunk, mint télen. Ez nem is meglepő. Bár a napozás ártalmas hatásairól nem lehet eleget beszélni, azt tudni kell, hogy a napsütés is endorfinokat szabadít fel az agyunkban. A napfény felpezsdít, vitalizál, és hatására azok a hormonok is aktiválódnak, amelyek a pihentető alvásért, a jó hangulatért és az öregedés késleltetéséért felelősek. Stresszoldó hatásával többek között csökkenti a vérnyomást és a stroke kockázatát is.

Pozitív gondolatok

A pozitív gondolatok hatásai már vitatottak. Körülbelül úgy működnek, mint a gyógyszerek placebo hatása. Ha igazán hiszel benne, meggyógyítanak. Azt mondják, a nevetés a legjobb orvosság, és tanulmányok is bizonyítják, hogy azok, akik többet nevetnek, kevesebbet stresszelnek vagy szoronganak. Néhányan „belső edzésnek” is hívják a nevetést, hiszen csökkenti a vérnyomást, csökkenti a stresszhormonok szintjét, erősíti az immunrendszert és persze endorfint termel.

Zene

A zene – akár hallgatja, akár játssza vagy énekeli – az egyik legegyszerűbb és legkellemesebb módja a boldogsághormon-termelés fellendítésére és az agy működésének normalizálására. Különösen az aktív zenélés indítja be az endorfintermelést és ezzel egy időben megemeli a fájdalomküszöböt is.

Egy kis kiruccanás

Egy kirándulás, színház vagy kiállítás olyan pluszt ad az életünkhöz, ami valóban emeli az endorfinszintedet! Azok, akik rendszeresen megajándékozzák magukat örömteli élményekkel, egészséges szinten tartják endorfinszintjüket.

Mindezek mellett néhány étel és ital is jótékony szerepet játszik az endorfin termelésében.

Édességek, csokoládé, kakaó

Az édességek mindegyike közismert „boldogság forrás”. Ha az endorfintermelésről beszélünk, akkor a csokoládé és a chili semmiképpen sem maradhat ki a felsorolásból. Ez persze nem azt jelenti, hogy ha lehangoltak vagyunk, táblaszám kell falni az édességet, ugyanis már pár kockányi is jobb hangulatra derít. Érdemes legalább 70 százalékos kakaótartalmú étcsokit vásárolni, ami endorfintermelő és az egészséget megőrző hatásai mellett kiváló magnézium- és antioxidáns-forrás is egyben. Ugyanez igaz a csípős, legfőképpen chilis ételekre is, amelyek fogyasztásakor az agyunk rögtön fokozott endorfintermeléssel reagál az enyhe fájdalomérzetre, amit a szánkban érzünk. De ugyanúgy, mint a csokoládéval, a csípős falatokkal is vigyázzunk, ugyanis, ha nem tudjuk, hol a határ, nagyon leterhelheti az emésztésünket.

Joghurt, kefir, tejföl

Tejtermékek közül azok, melyek élő flórát tartalmaznak, nagyon jótékonyan hatnak nem csak emésztésünkre, hanem teltségérzetünk által a boldogságunkra is!

Érlelt és füstölt húskészítmények

Sokszor érdemes lehet csoki helyett egy darab házi kolbásszal vigasztalódni. Ennek az az oka, hogy a füstölés és a pácolás által keletkező ízek ugyancsak az endorfin termelésre hatnak.

Vörösbor

Az alkohol ugyanis endorfint termel, de nem szabad túlzásba vinni fogyasztását! Aki viszont este, vagy alkalomszerűen egy-egy pohár vörösborral vidítja fel magát, sokat tehet egészsége és jókedve érdekében!

Érdemes szem előtt tartani azonban, hogy az egyes „boldogság felszabadító” trükkök közül melyiket válasszuk egészségünk megőrzése érdekében. Például egy joghurtos gyümölcssalátával ugyanazt a hatást érhetjük el, mint csokoládéval, mivel a gyümölcs és fehérje kombináció nagyon jó feszültségoldó. Azonban ha elég erősek vagyunk és időnk is van, a legjobb megoldás, ha sétálunk vagy futunk egyet a friss levegőn.

  • Őszi egészségmegőrző tippek

    Már zajlik az ősz, a hőmérséklet fokozatosan csökken, rövidülnek a nappalok. Ősszel sok betegség leselkedhet ránk: influenza, nátha, torokgyulladás.

  • Érdekességek az emberi agyról

    Egyik legfontosabb szervünk az agy, mégis nagyon keveset tudunk róla. Pedig hihetetlen érdekességeket tartogat felépítése és működése.

  • Az ülőmunka és veszélyei. Tegyünk ellenük!

    Kevesen tudják, de az ülőmunka jelentősen növeli a veszélyét a cukorbetegségnek, a szív- érrendszeri betegségek kialakulásának, gyakoribbá teszi az elhízást és az idő előtti halálozást.

  • Legfontosabb étkezésünk, a reggeli

    Reggelizz úgy, mint egy király! - tartja a mondás, és a táplálkozástudósok valóban egyetértenek abban, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése, különösen a gyerekek számára.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés